Nova grupa Fijatovih radnika ponovo na radu u Slovačkoj: Na službenom putu – za veću platu

Molimo Vas lajkujte i šerujte nas na:

Vest da je Fijatova fabrika automobila u Kragujevcu prekinula proizvodnju, a zaposlene poslala na plaćeno odsustvo zapravo više i nije vest, jer su u protekle tri godine prekidi proizvodnje toliko učestali da se u javnosti tretiraju kao “uobičajena prirodna pojava”, a ne kao ozbiljan ekonomski problem. Da iz dva fabrička sindikata do novinara povremeno ne stigne poneko saopštenje ili usmeni “aber” sa svežim uznemirujućim informacijama, kompanija Fijat Krajsler Automobili (FCA) bi ostala van fokusa medijske pažnje i javnost ne bi saznala da je prošle godine u fabrici proizvedeno simboličnih 30.000 vozila, a da su zaposleni imali samo 50 radnih dana.

Poslovanje po sistemu “kreni-stani” nastavljeno je i u ovoj godini, a “informativnu letargiju” poremetila je informacija Samostalnog sindikata FCA, o odlasku veće grupe radnika na “službeni put” u Slovačku, gde će naredna tri meseca raditi u fabrici automobila u mestu Trnava koja, kao i kragujevačka fabrika, posluje u okviru multinacionalne megakompanije Stellantis, nastale spajanjem italijanske kompanije Fijat Krajsler Automobili (FCA) i francuske Pežo Sitroen Automobili (PSA).

ŠTA NEMA U KRAGUJEVCU IMA U TRNAVI: Za razliku od fabrike u Kragujevcu, fabrika u Trnavi ima dovoljno posla, ali nema dovoljno radnika, pa za “popunjavanje brojnog stanja” po drugi put u poslednjih godinu i po dana, angažuje besposlene Fijatove radnike iz FCA Srbija. Prošle godine odziv za privremeni rad u inostranstvu u trajanju od godinu dana je zbog slabe ponude bio veoma slab, pa je u Slovačku otputovalo samo desetak radnika. Poslodavac iz Trnave je ove godine ponudio znatno bolji “paket aranžman” i, za samo nekoliko dana, formirana je grupa od 30 radnika koji su prošlog vikenda autobusom otputovali u slovačku fabriku.

Prema informacijama iz Samostalnog sindikata FCA, oni su odmah raspoređeni na nova radna mesta i već uveliko rade.

Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata FCA, kaže za Novi magazin da su se radnici dobrovoljno, bez ikakvih pritisaka, prijavili za rad u drugoj zemlji, i da je sve urađeno po domaćim zakonima i propisima, zbog čega se njihovo tromesečno angažovanje tretira kao službeni put, a shodno tome idu i pripadajuće dnevnice od 25 evra.

“Oni će mesečno sa dnevnicama primati 1.410 evra”, kaže Đorđević i dodaje da im je, pored toga, o trošku slovačkog poslodavca obezbeđen smeštaj i autobuski prevoz do Kragujevca i nazad, kada dolaze u posetu porodicama jednom mesečno, a tokom tromesečnog boravka u Slovačkoj, u matičnoj fabrici će im teći radni staž sa svim doprinosima.

Jedan od radnika koji se prijavio da sa sledećom grupom otputuje u Slovačku Z. M. kaže da se na taj korak odlučio “isključivo zbog zarade”.

“Verujem da ću uspeti da mesečno uštedim 1.000 evra i da ću se vratiti kući sa ušteđevinom od 3.000 evra, što je ovde apsolutno nemoguće. Naša fabrika u Kragujevcu proizvodi vrlo malo vozila, i stalno nas šalju na plaćeno odsustvo. Kada ne radimo primamo 65 odsto redovne plate, a to je tek nešto više od zagarantovane cene rada”, kaže on za Novi magazin.

Njegov kolega A. R. kaže da je i njegov prioritetni motiv zarada, ali da on planira da boravak u Slovačkoj iskoristi za pronalaženje novog posla u toj zemlji.

“Nemam više šta da čekam. Situacija sa Fijatom je sve neizvesnija. Pitanje je da li će Fijat ostati i da li će i kada pokrenuti proizvodnju novog modela. Niko ne zna šta će biti sa fabrikom, jer Fijat uporno ćuti i odbija da saopšti planove za budućnost. Verujem da ću u Slovačkoj pronaći sigurniji i bolje plaćen posao.”

ZAŠTO ĆUTE VLADA I FIJAT: Jugoslav Ristić, predsednik Gradskog veća Samostalnog sindikata Kragujevca, kaže za NM da “Fijat možda i sme da ćuti o svojim planovima” ali ga brine što ćuti i država Srbija koja je vlasnik 33 odsto kapitala kragujevačke fabrike.

“Država Srbija bi morala da saopšti radnicima Fijata, ali i javnosti u Srbiji, šta će biti sa fabrikom automobila u koju je, po raznim osnovama uložila bar 400 miliona evra, a možda i mnogo više”, kaže Ristić.

On kaže da slanjem svojih radnika na rad u inostranstvo šalje poruku da ovde nema posla i da ga neće ni biti u dužem periodu.

“To znači da za sada nema ni novog modela i da ga možda neće ni biti jer, da postoje takvi planovi, kadrovska politika bi bila fokusirana na unapređenje proizvodnje i pripremu radnika. Ovako, indirektno se potvrđuje da Fijat ne namerava, ili bar ne skoro, da iz Kragujevca lansira novi model”, kaže Ristić i dodaje da je poseban problem što na rad u inostranstvo odlaze najbolji radnici.

Kompanija Fijat Krajsler Automobili ni ovoga puta nije komentarisala transfer radne snage iz Kragujevca u Trnavu, ali je nova “seoba radnika” dodatno uznemirila zaposlene, koji s nestrpljenjem čekaju uvođenje novog modela u proizvodnju, povećanje uposlenosti i veće zarade. Oni strahuju da bi priče o navodnom odlasku Fijata iz Kragujevca mogle da se konkretizuju, a oni da ostanu bez posla i zarada, opterećeni kreditima, koje su uzimali u vreme kada je fabrika radila punim kapacitetom.

KAD JE TEŠKO – BRNABIĆ: Deo radnika pokušao je mimo sindikata da se samoorganizuje i stupi u štrajk kako bi privoleli Fijat i Vladu Srbije da ih informišu o planovima za budućnost kragujevačke fabrike, ali se od te ideje odustalo zbog toga što nema svrhe štrajkovati kada fabrika ne radi.

Reagovao je i fabrički sindikat koji je zatražio hitan sastanak sa premijerkom Anom Brnabić. Sastanak je održan u Beogradu, a prisustvovali su, pored premijerke predsednik Saveza samostalnih sindikata Srbije (SSSS) Ljubisav Orbović i predstavnici Sindikalne organizacije FCA Saša Đorđević i Ivan Ristić.

Nakon sastanka, SSSS je saopštio da premijerka Ana Brnabić “veruje da će kompanija Fijat ostati u Srbiji i u narednom periodu”. Samo toliko i ništa više.

U kratkom saopštenju se navodi da bi ova informacija mogla da utiče na smanjenje tenzija koje poslednjih meseci postoje među zaposlenima u kragujevačkoj fabrici.

“Strah za budućnost i opstanak fabrike je opravdan s obzirom na to da su zaposleni u toku ove godine radili svega sedam dana, dok se, istovremeno, radnici pozivaju na tromesečni rad u Slovačku”, ocenjuju u ovom sindikatu.

Iako se očekivalo da će premijerka moći da kaže nešto više o budućim planovima, tim pre što je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, prilikom posete DATA centru u Kragujevcu u decembru prošle godine, napomenuo da do nove godine očekuje “dobre vesti iz Torina”. Očigledno da iz Torina još uvek nema “dobrih vesti”, a premijerka Ana Brnabić završiće svoj drugi mandat onako kako je i počela – predsedavanjem Vladom Srbije i rešavanjem problema Fijatovih radnika.

Izvor Novimagazin

Molimo Vas lajkujte i šerujte nas na:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
YouTube
Instagram