Šta su kalorije i koliko nam je kalorija potrebno?

Molimo Vas lajkujte i šerujte nas na:

Nije svima potrebna ista količina kalorija. Koliko kalorija dnevno nam je potrebno zavisi od nekoliko faktora.

Kalorija je mera koja označava količinu hrane sa specifičnom vrednošću za proizvodnju energije. U suštini, to znači da hrana i piće koje konzumirate pružaju vašem telu energiju, merenu kalorijama, za život. Međutim, vašem telu je potrebno više od pukih kalorija da bi ostalo u životu. Potrebni su vam i hranljivi sastojci – uključujući vitamine i minerale – kako bi vaše telo funkcionisalo kako treba. (Na primer, mineral kalcijum koji se nalazi u mleku pomaže u jačanju kostiju, dok je gvožđe koje se nalazi u pasulju potrebno za funkciju crvenih krvnih zrnaca.)

Koliko kalorija dnevno nam je potrebno?

Tri su faktora koja određuju ukupne kalorije koje su vam potrebne: stopa bazalnog metabolizma, fizička aktivnost i termički efekat hrane. Dnevne kalorijske potrebe mogu se izračunati na osnovu ova tri faktora.

Bazalni metabolizam: Vaš bazalni metabolizam je količina energije potrebna da vaše telo jednostavno ostane u životu, kao što je npr. srcu potrebna energija za pumpanje. Bazalna stopa metabolizma (BMR) osobe zavisi od brojnih faktora, uključujući pol, starost, visinu i rast. Bazalni metabolizam čini oko 50 do 70 procenata vaših potreba za kalorijama.

Fizička aktivnost: Fizička aktivnost čini između 25 i 40 procenata vaših potreba za kalorijama.

To, naravno, uključuje i treninge, ali uključuje i termogenezu aktivnosti bez vežbanja. To se odnosi na energiju koju sagorevate dok radite sve što nije varenje, disanje, jedenje ili vežbanje, tj. na primer dok kuvate, čistite, brišete prašinu itd.

Termički efekat hrane: Termički efekat hrane je energija potrebna za varenje i apsorpciju hrane koju jedete. Na njega otpada između 5 i 10 procenata ukupnih potreba za kalorijama.

Formule za određivanje kalorijskih potreba

Dijetetičari koriste nekoliko formula za određivanje kalorijskih potreba osobe. Jedna od najpopularnijih formula je Haris-Benediktova jednačina; prvo izračunavate BMR koristeći težinu, visinu i starost, a zatim se BMR pomnoži sa faktorom aktivnosti (npr: koliko se obično krećete) da biste utvrdili približno koliko kalorija dnevno vam je potrebno. Na primer, neko ko retko ili nikada ne vežba pomnoži svoj BMR sa 1,2, a neko ko umereno vežba 3 do 5 dana nedeljno pomnoži BMR sa 1,55.

Potrebe za kalorijama za odrasle žene kreću se od 1.600 do 2.400 dnevno. Ako je vaš način života sedeći, bili biste na donjem kraju tog opsega, a ako ste aktivniji, bićete na višem kraju. Što ste aktivniji, potrebe za kalorijama kao izvorom energije rastu. (Napomena: Kako starite, kalorijske potrebe se smanjuju, a ako ste trudni ili dojite, vaše potrebe za kalorijama mogu da se povećaju.) 

Kako najlakše sagoreti 100 kalorija?

Kao što smo već napomenuli, sve što radite u toku dana zahteva energiju, a ona se dobija sagorevanjem kalorija. To se odnosi i na vežbanje, ali i na obično kretanje i svakodnevne, kućne aktivnosti.

Dnevna potrošnja kalorija zavisi od telesne težine, ali i od konkretnih aktivnosti koje obavljate u toku dana. Što je vaša telesna težina veća, to će potrošnja kalorija za određenu aktivnost biti veća. Evo nekoliko primera fizičkih aktivnosti za osobe prosečne težine od 70 kilograma. Ako imate 70 kg, potrošićete 100 kalorija za 23 minuta vožnje bicikla, 24 minuta pilatesa, 6 minuta vežbanja na steperu, 20 minuta joge ili 20 minuta brzog hodanja brzinom od 4,8 km/h. Međutim, istu ovu količinu kalorija možete da sagorite i obavljajući kućne poslove. Sto kalorija ćete potrošiti za 15 minuta čišćenja snega, 18 minuta uređivanja bašte, 26 minuta čišćenja kuće, 34 minuta kuvanja, 40 minuta pranja sudova, 23 minuta brisanja prašine, 26 minuta šetanja psa, 20 minuta brisanja poda ili 23 minuta igranja s decom.

Izvor: Lepota i zdravlje

Molimo Vas lajkujte i šerujte nas na:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
YouTube
Instagram