Budućnost Fijata NEIZVESNA: Ključni datum 29. septembar!

Pre devet godina predstavnici Vlade Srbije i italijanske Fijat grupe potpisali su ugovor o zajedničkom ulaganju u Zastava automobile, vredan oko 950 miliona evra. Njime je precizirano da će nova kompanija uposliti 2.400 radnika, kao i da će zajedničko vlasništvo biti podeljeno u odnosu 2:1, te da će Fijat imati 67 odsto udela u vlasništvu, a Vlada Srbije 33 odsto. Ujedno, predviđeno je da će Fijat preuzeti imovinu kragujevačke fabrike Zastava.

Kako je navedeno u ondašnjem izveštavanju medija, početna investicija italijanske fabrike automobila iznosila je 700 miliona evra, dok je srpska Vlada za početak izdvojila više od 200 miliona evra.

Ugovor je, tvrdi ekonomista Milan R. Kovačević, proizvodnju ograničio na deset godina, dok je kompanija osnovana na neodređeno.

To znači da će se nakon deset godina nešto dogoditi, a mi ne znamo šta – rekao je za portal SrbijaDanas.com postavljajući pitanje o budućnosti saradnje.

Naime, Kovačević smatra da je ugovor javnosti nedovoljno poznat i da od tih nepoznatih odredaba zavisi način na koji će se rešiti sudbina Fijata u Srbiji.

– Preuzimanja možda uopšte ne može biti. Zavisi šta je u ugovoru Fijata i naše Vlade. Ako je tamo predviđeno da oni mogu da se dogovore da nekom drugom to prepuste, onda bi to mogao biti bilo ko, pa zašto ne i Mercedes – reagovao je na nagađanja javnosti, potpirena navodnom posetom delegacije kompanije Mercedes Fijatovim pogonima u Kragujevcu.

Iako ne zna šta je tačno u ugovoru, prema pravu preče kupovine za koji veruje da je njegov sastavni deo, smatra da niko ne bi mogao preuzeti ni Fijatove dve trećine firme, bez saglasnosti Vlade RS. Ujedno, smatra da „našoj strani predavanje svoga dela verovatno i ne pada na pamet“.

– Čak i ako je ugovoreno da se ne može vršiti preuzimanje, te da će se napraviti novi aranžman, ja se radujem da taj aranžman ne bude tako nepovoljan za nas kao što je bio ovaj sadašnji. Bojim se da Fijat može opet ovako halapljivo i sebično tražiti za sebe. Mi smo grdne novce potrošili, a mali deo toga smo nazad vratili – ocenio je on podsećajući na jedan od najkontroverznijih poteza Vlade Mirka Cvetkovića.

Smatra da je ugovor kojeg su 29. septembra 2008. godine potpisali tadašnji ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić i predsednik Fijat grupe Serđo Markione vrlo nepovoljan po srpsku privredu.

– Fijat je tada odlično prošao. Gospodin Dinkić ih je stalno protežirao. Znate da smo imali posebne uslove za prodaju Fijatovih automobila u našoj zemlji, to znači da smo odlivali novac da ih odobrovoljimo. Dali smo mnogo, a to nije sve ukalkulisano kao naš ulog i, najzad, oslobodili smo ih poreza i dali im subvencije. Mi smo na šteti tu. Previše smo uložili, a vrlo malo, ako išta, vratili smo nazad – nezadovoljan je Kovačević.

Danas je tačno devet godina kako je potpisan ugovor sa Fijatom, koji će važiti još godinu dana, kada će se znati sudbina kragujevačke fabrike. 

Tronedeljni štrajk

Već na početku svog premijerskog mandata Ana Brnabić bila je suočena sa nevoljama u Fijatu. Radnici su obustavom proizvodnje 27. juna započeli štrajk koji je trajao do kasnih popodnevnih sati 18. jula.

On je okončan pregovorima u Skupštini Grada Kragujevca nakon što se premijerka sa predstavnicima štrajkača tokom više od dva časa „borila za Fijat kao za smederevsku železaru“.

Već tih dana pokrenute su spekulacije o evenutalnom „odlasku“ Fijata što je označeno najgorim mogućim scenarijom.

Sredinom jula ove godine Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež tim povodom govorio je o neizvesnosti 10.000 zaposlenih, čija su radna mesta posredno ili neposredno vezana za rad te kompanije.

Kako je ranije navedeno, u ukupnom izvozu Srbije Fijat učestvuje sa osam odsto, dok u regionu Šumadije i Pomoravlja čini to sa više od 57 odsto.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Share via
Copy link